Friday, January 13, 2012

LATAR NOVEL MERENANG GELORA

Latar Tempat

i Tepi tasik

· Badri berjoging untuk latihan pertandingan bola sepak

ii. Pondok kecil

· Shahrul, Kumar dan Meng hong duduk berbincang tentang aktiviti menjual telefon bimbit dan kad prabayar.

iii. Rumah Badri

· Ibu Badri iaitu Mak Siti menyediakan sarapan pagi.

iv. Tempat menunggu bas

· Badri dan Badrul menunggu bas untuk ke sekolah

v. Blok C bagunan sekolah

· Tempat Badri bertugas sebagai pengawas sekolah pada hari yang ditetapkan.

vi. Tandas sekolah

· Badri disimbah air ketika berada di dalam tandas.

vii. kelas 5 Bestari

· Jamil dan Badri belajar bersama-sama.

viii. Kedai telefon bimbit Encik Tan

· Idham, abang Jamil bekerja sebagai pembantu kedai.

ix. Stor dan kedai telefon bimbit

· Meng Kong mencuri telefon bimbit

x. Rumah Pak alang

· Badri ke rumah pak alang.

xi. Kompleks beli-belah

· Tempat lepak Shahrul, Kumar dan Meng Kong.

xii. Resort Jamil

· Badri dan Jamil bertemu semula setelah Badri menjadi doktor .

Latar Masa

i. Pagi

· Mak Siti memasak nasi lemak dan sambal sotong

ii. Waktu selepas rehat

· Para pengawas diberikan kelonggaran untuk makan selepas tamat waktu rehat kerana bertugas pada waktu rehat.

iii. Selepas waktu sekolah

· Shahrul, Kumar dan Meng Kong melepak di kompleks beli-belah.

iv. Hari Sabtu

· Meng Kong pergi ke kedai telefon bimbit bapanya untuk membantu.

v. Pukul 4.00 petang

· Badri sampai ke pasar raya untuk menemui Siew Mei.

vi. Petang

· Shahrul berkumpul dengan budak-budak motor.

Latar Masyarakat

i. Masyarakat yang prihatin terhadap anak

Contoh, Encik Tan menguruskan kemasukan anaknya, Meng Kong ke asrama supaya Meng Kong berdisiplin dan berjaya dalam peperiksaan.

ii. Masyarakat yang bijak menguruskan masa

Contoh, Badri dan Badrul berada di tempat menunggu bas seawal pukul 6.40 pagi agar tidak tertinggal bas.

iii. Masyarakat pelajar yang rajin belajar

Contoh, Badri, Siew Mei dan Taufik bersungguh-sungguh mengulang kaji pelajaran untuk menghadapi peperiksaan.

iv. Masyarakat yang bertanggungjawab terhadap tugas

Contoh, Badri sebagai seorang pengawas membuat rondaan di kawasan sekolah pada setiap pagi.

v. Masyarakat guru yang tegas dan adil

Contoh, Cikgu Jalani dapat menyelesaikan masalah disiplin pelajar dengan berkesan.

vi. Masyarakat pelajar yang terjebak dengan gejala sosial

Contoh, Shahrul, Kumar dan Meng Kong melepak di kompleks beli-belah dan Shahrul bercampur dengan budak-budak motor.

vi. Masyarakat yang bekerjasama menyelesaikan masalah

Contoh, Lokman dan badri bekerjasama untuk mendapatkan maklumat berkaitan aktiviti Shahrul dan Kumar.

vii. Masyarakat yang emosional

Contoh, Shahrul cepat melenting apabila ditegur.

No comments:

Post a Comment